Wednesday, December 24, 2014

Aku dan Lontong itu

Assalamualaikum.. Entah mengapa CM merapu.. Biasalah, kalau lama lama hadap kerja, maw otak pon kurang centre siket.. Hoho~ Bila ternampak lontong, CM teringat kisah dahulu.. Kisah kisah CM baru menjejakkan kaki di tanah melayu.. cewah.. Macam drama zaman dahulu kala ye tak? Hihi.. Alkisahnya begini :

Tahun 2008, waktu itu CM masih lagi bertugas sebagai seorang pembantu tadbir di Jabatan kerajaan di Putrajaya. Nak dijadikan cerita, hari tersebut ada jamuan. Kakak senior aku semuanya excited kate hari tu ada lontong.. CM pon tumpang excited jugak. Yalah, dah nama lontong, CM bayangkan dalam tu semuanya seafood contohnya sotong (nama kan dekat dekat : lontong), ada udang, ada isi ketam.. Memang meleleh la air liur baq kat hang.. Haaa.. 

Sekali ti, bila sampai di tempat kejadian, CM segera mencari mana lontong ni.. Yang CM nampak, ada nasik impit, satay dan sejenis kuah kaler kuning. So, CM pon tanya "mana lontongnya?" Kakak kakak kat siti semua pandang CM.. Muka tok sah cakap.. Pelik je masing masing. Salah seorang kakak tu tunjuk kat kuah kuning, CM pandang.. Itu lontong????????? Mana sotong dia? Mana isi ketam? Mana udang??? Yang ada hanya sayur saja.. Dan CM bukan makan sayur sangat.. Terus punah harapan nak makan lontong sebab memang tak boleh masuk tekak langsung hingga ke hari ini.. Kalau nampak lontong ni, CM mesti gelak sorang sorang.. Inilah kisah anak perantau di benua orang, walau namanya Malaysia, tetapi budaya tak sama, makanan lagi jauh bezanya..


Ini adalah lontong di cafe hospital CM, nampak macam sedapkan? Hihihi~ tapi CM masih belum ada kekuatan untuk mencuba.. Hahaha.. 

Jum, CM kongsi sedikit resepi lontong..

Bahan-bahannya :
12 tangkai kacang panjang - dihiris serong
70 gram fucuk @ tauhu kering, potong kecil dan rendam hingga lembut
1 1/2 batang lobak merah saiz sederhana, dipotong seperti anak mancis
1 biji sengkuang saiz sederhana, dipotong seperti anak mancis
5 keping tempe, dipotong kiub
1/2 bahagian kobis bulat, dihiris kecil
2 biji kentang saiz besar, kupas dan potong seperti anak mancis
800ml  santan sawit KHALIS    )  400 ml santan + 800ml air = 1200ml santan cair
                                                 )  400 ml santan pekat
Air jika perlu
2 cekak soo hoon, kerat pendek
4 helai daun limau purut – dibuang urat di tengah daun
2 kiub pati ikan bilis
1 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan tumis:
3 batang serai, dititik
1 lengkuas, diketuk
Sedikit minyak 

Bahan-bahan kisar halus :
2 biji bawang besar
5 biji bawang putih
5 - 6 cili padi merah
3 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan

Cara membuatnya: 
1.  Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 1/2 cawan), tumis serai titik dan lengkuas hingga harum. Masukkan bahan kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. 
2.  Masukkan lobak merah, sengkuang dan kentang. Kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Masukkan kiub ikan bilis, tempe dan fucuk (toskan). Masak hingga semua lembut. Masukkan kacang panjang, tauhu, dan kobis. Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air. Biar mendidih. 
3.  Tuang pati santan dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Masukkan daun limau purut. Akhir sekali masukkan soo hoon, kacau dan masak dengan api sederhana hingga soo hoon lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Boleh hidangkan bersama ketupat/nasi impit, serunding, sambal tumis dan telur rebus.

Tips:
Soo hoon tak perlu direndam, anda cuma perlu lalukan di bawah air paip sebelum anda masukkan ke dalam sayur lodeh. Masak dengan api sederhana hingga soo hoon kembang. Ini akan membuat sayur lodeh anda lebih pekat....

Jangan terpedaya, ini CM cilok dari orang lain.. Hihi...







0 comments:

Post a Comment

thanks for commenting >.<